четвер, 17 січня 2019 р.

ІННОВАЦІЙНІ ФОРМИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Валентина Ярова,
заступник директора з навчальної роботи 
Першотравенської загальноосвітньої 
школи І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради 
Кіровоградської області

Анотація. Шляхи підвищення професійної підготовки творчого вчителя, який вміє організовути навчальний процес так, щоб діти самі пізнавали світ. Сучасний вчитель має сам бути учнем, постійно змінюватися і розвиватися. Сьогодні передусім важливо володіти так званими soft skills — вмінням працювати в команді, вирішувати проблеми і знаходити творчі рішення. Завдання вчителя НУШ— не просто передавати знання, а бути фасилітатором, модератором, помічником, тьютором, щоб навчити дітей самостійно здобувати інформацію. Як навчати вчителя? Про це мова у тексті. 

У сучасних умовах реалізації Закону України «Про освіту», яка визначає основні напрями, пріоритети, завдання державної політики в галузі освіти, кадрову і соціальну політику, спрямовану на підвищення якості й конкурентоспроможності освіти, вирішення стратегічних завдань, що стоять перед системою освіти в нових економічних і соціокультурних умовах, її інтеграцію в європейський і світовий освітній простір, важливого значення набуває проблема підвищення якості професійної компетентності працівників освіти зумовлена зростанням вимог до рівня їх професійної майстерності. Особливу роль у здійсненні реформ в освіті відіграє вдосконалення науково-методичної роботи шляхом формування інноваційного освітнього середовища, реалізації особистісно-орієнтованого, індивідуального та диференційованого підходу до підвищення їхньої професійної компетентності.
Мета діяльності адміністрації школи: науково-методичне забезпечення системи загальної середньої освіти, організація методичної роботи, підвищення кваліфікації, професійного рівня педагогічних працівників і розвиток їхньої творчої ініціативи у міжкурсовий період. 
Основні завдання науково-методичної роботи в школі на сьогодні є науково-методичне забезпечення підготовки педагогічних колективів до роботи за новими Державними стандартами та науково-методичне забезпечення процесу розвитку єдиного освітнього інформаційного простору. Методична діяльність школи проводиться за принципом систематичної аналітико-діагностичної діяльності, де враховуються інтереси і запити різних категорій педагогів через анкетування, експрес-опитування, надання пропозицій. 
Педагоги школи можуть самостійно обирати форми, зміст, методи підвищення кваліфікації за особистими потребами та інтересами, визначення індивідуальної траєкторії підвищення педагогічної культури, використання ІКТ у міжкурсовий період, здійснення опори на професійний та особистісний досвід, максимальна індивідуалізація та гнучкість підвищення фахової майстерності (вибір часу, видів діяльності, самостійність). 
Методична робота в школі включає наступні напрями: 
- науково-методична підготовка вчителя, яка включає діяльність предметних методичних об`єднань, постійно діючі семінари, семінари-практикуми, проблемні семінари; 
- впровадження ППД та надбань педагогічної науки; 
- основні методичні заходи (науково-практичні конференції, семінари, вебінари, круглі столи, педагогічні читання, конкурси педагогічної майстерності. 
Вимогою сучасності та невід`ємною частиною методичного супроводу навчально-виховного процесу є інноваційна діяльність: впровадження інноваційних технологій навчання, ІКТ. 
Інтерактивні педагогічні технології в системі роботи з педагогами: 
- Метод «Мозкового штурму» - базується на теоретичних засадах творчого мислення, спрямованого на продукування нових педагогічних ідей (група педагогів збирається для вільного асоціювання на задану тему. Кожен пропонує будь-які власні ідеї на задану тему. 
- Метод логічного оперування передбачає використання основних операцій мислення, зокрема-об`єднання явищ, функцій, подій, ідей для одержання нового. Це - синтез, аналіз, інтеграція, спрощення, моделювання, наслідування відомих явищ для створення, вироблення нових методик. 
- Тригерна техніка. Кожен учасник інтерактивну за 3 хвилини стисло записує у вигляді тез своє бачення різних аспектів проблеми, доповідає слухачам. Однакові ідеї одразу відкидаються, відсіюються обираються оригінальні. Суть-винахід оригінального, нового. У цій методиці беруть участь досвідчені, творчі. Це методика-для найкращих педагогів. 
- Метод Меттчела - мислення з кількох точок зору, мислення схемами, метод ідеї Дельфі-прогнозування, що використовують для пошуку ідеї, метод ряду випадковостей, який дає можливість крок за кроком знайти нові ідеї, метод евристичної загадки, ідейна інженерія, метод усунення перешкод, коло ідей, та інші [ №1, с.43-44]. 
- Вивчення фахового рівня та особистісних якостей педагога у школі використовуються використовуються: 
· тестові методики, 
· психологічні тести, 
· фахове ІКТ-тестування, 
· участь методичних заходах, 
· ділові ігри, 
· майстер-класи, 
· тренінги, 
· презентації ППД. 

Висновки 
Вчитель-це практик, творча, ініціативна, ерудована та всебічно розвинена особистість, і завдання адміністрації школи - здійснювати науково-методичний та психологічний супровід педагогічної діяльності. У педагогіці є аксіома: інтелект формується інтелектом, характер виховується характером, особистість формується особистістю, успішні діти виховуються успішним учителем. 
Словесник Євген Ільїн відзначає: “Посередній учитель викладає, гарний – пояснює, видатний – показує, великий – надихає”. 
Отже, освічена людина в сучасному суспільстві не тільки і не стільки людина, що володіє знанням, а людина, яка вміє здобувати, набувати знання, робити це цілеспрямовано, з потреби, вміє застосовувати знання у будь-якій ситуації. 
Уміння і бажання навчатися – це той фундамент, який треба закласти вчителю. Найкращий педагог-методист той, хто все спланував, обміркував, організував, передбачив так, що його роль у організації навчання вчителя непомітна, а педагоги творчо працюють, опановуючи нові технології навчання, здобуваючи нові компетенції. Вчителі мають усвідомлювати, що вони самі беруть безпосередню участь у вдосконаленні педагогічної науки, є співавторами, винахідниками нових методів навчання, є ініціаторами та реалізаторами ідей модернізації змісту освіти. 

Використана література

1. Кішман М. В. Інноваційні технології розвитку професійної компетентності вчителів. Завучу. Усе для роботи. 2015. № 17—18. Вересень. С. 29—48.
2. Кирилишин В. Компетентнісний підхід у розробленні професійних та освітніх стандартів. Управління освітою. 2017. № 9. С. 41—48.
3. Олійникова С. Професійна компетентність педагогів: управління процесом удосконалення. Школа. 2017. № 7. С. 12—21.
4. Самоосвіта вчителя, або Навіщо педагогу вчитися. Школа. 2017. № 7. С. 2—40.
5. Шепенюк І. Словник учителя ХХІ століття. Сучасна школа України. 2016. № 9. С. 56—60.

1 коментар:

  1. Дійсно,що вчитель це практик.Вчитель-це практик, творча, ініціативна, ерудована та всебічно розвинена особистість, і завдання адміністрації школи - здійснювати науково-методичний та психологічний супровід педагогічної діяльності. У педагогіці є аксіома: інтелект формується інтелектом, характер виховується характером, особистість формується особистістю, успішні діти виховуються успішним учителем.К.І.Леонова

    ВідповістиВидалити