неділя, 20 січня 2019 р.

СВОРЕННЯ НОВОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ В УМОВАХ РЕАЛІЗАЦІЇ ЗАКОНУ УКРАЇНИ "ПРО ОСВІТУ"

Світлана Діхтяр,заступник директора 
з навчально-виховної роботи Нечаївської 
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
ім. Ю. І. Яновського Компаніївської
 районної ради Кіровоградської області 

Анотація. У статті описано досвід організації освітнього простору в початковій школі в умовах реалізації Закону України «Про освіту» та Концепції Нової української школи з метою самореалізації та всебічного особистісного розвитку кожної дитини. 

На сучасному етапі розвитку суспільства відбувається реформування освітньої галузі. Головна мета нововведень – створення Нової української школи, осередку знань і можливостей для самореалізації та всебічного особистісного розвитку кожної дитини. 
За словами Міністра освіти України Лілії Гриневич: «Нова українська школа – це освіта нових сенсів, дитиноцентризму і поваги до кожної людини. НУШ – це цікава, практикоорієнтована, безпечна і дружня до дитини школа. А для батьків вона – відкрита, чесна і націлена на співпрацю». 
Для НУШ створено новий Державний стандарт початкової освіти, нові програми, нові підручники. 
Головна ідея Нової української школи – навчання, побудоване на компетентностях і перед нами усіма постає завдання – доповнити школу, щоб у ній було приємно навчатись, школу, яка даватиме учням не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у житті. 
Серед ключових компонентів формули Нової української школи: 
· новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації дитини в суспільстві; 
· наскрізний процес виховання, спрямований на формування соціально-моральних цінностей; 
· педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками; 
· дитиноцентризм, орієнтація на потреби учня в освітньому процесі; 
· нова структура школи, що сприятиме засвоєнню нового змісту і формуванню життєвих компетентностей; 
· сучасне освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології навчання учнів, освітян і батьків у закладі освіти та поза його межами. 
Практичне втілення концепції Нової української школи передбачає ґрунтовне впровадження нових освітніх стандартів, програм, удосконалення мережі закладів освіти, створення нового освітнього середовища, розроблення системи моніторингу якості освіти, підвищення кваліфікації педагогічних працівників – безпосередніх носіїв новацій на місцях. 
Основні новації: тематично-інтегроване навчання (інтегрований курс «Я досліджую світ», тематичні тижні), щоденні ранкові зустрічі, набори LEGO як інструмент для навчання. 
З метою забезпечення оптимальних умов для підготовки вчителів до роботи в умовах Нової української школи спеціальне підвищення кваліфікації у КЗ «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» та онлайн-курс на платформі EdEra, окрім учителів початкової школи, пройшли вчителі англійської мови, які викладатимуть у перших класах, заступник директора з навчально-виховної роботи. 
Діяльність вчителя в контексті підготовки до впровадження Державного стандарту та нові підходи до організації освітнього простору та освітнього процесу розглядалися під час проведення семінарів, тренінгів, засідань шкільних та районних методичних об’єднань. 
Нове освітнє середовище – це сучасний простір, сукупність умов, засобів і технологій для комфортного навчання учнів, учителів і самих батьків, 
як цього вимагає Нова українська школа. Вперше реформа підкріплена фінансовими вливаннями. У зв’язку із цим з’явилася можливість створити у закладі нове освітнє середовище, що передбачає мобільні меблі для учнів, інтерактивне обладнання з доступом до мережі Інтернет, нові підручники, навчальні осередки для читання та письма, природознавства, математики, мистецтва, ігрову зону з мистецьким осередком, придбання комплектів навчальних посібників.
За сучасною концепцією, парти і стільці мають бути модульними, тобто такими, щоб навіть дитина могла їх легко переставляти. Адже робота в класі тепер не передбачає постійного сидіння в три ряди обличчям до дошки. Різні види роботи вимагають постійної зміни локацій: дітям потрібно працювати в парах, у групах по 3-4-6 осіб. Тому модульні меблі достатньо легкі для пересування, зручні та адаптовані до зросту дітей, їх можна регулювати за висотою.
Передбачено місце для індивідуальної роботи та групових досліджень, проведення ранкових зустрічей. Адже в НУШ діти починають заняття з ранкового кола, коли зустрічаються і налаштовуються на робочий день. Потім влаштовують у колі на килимі обговорення, а в кінці дня підбивають підсумки.
Перший клас забезпечено ігровими наборами LEGO: «6 цеглинок» для кожного першокласника. Це безкоштовна гуманітарна допомога від The LEGO Foundation. Робота з конструкторами допомагає вчителям впроваджувати в освітній процес ігрові та діяльнісні методи навчання, опановувати матеріал інтерактивно, цікаво та наочно, розвивати уміння та навички, що забезпечать у майбутньому здатність особистості успішно навчатися.
Передусім візуальний освітній простір повинен нести інформацію про учнів та вчителів. В центрі уваги – дитина. Фото дітей та вчителів класу з датами днів народження, куточок настрою, правила, оформлені у вигляді коротких записів або малюнків, якщо діти ще не вміють писати, розміщені у класі на видному місці. Не слід забувати і про увагу до нахилів дітей та їх інтересів, про результати групових робіт учнів — після презентації проектів і тем такі аркуші слід прилаштувати на стінах. Це зближує.
Тематичні слова для збагачення словникового запасу учнів, нові терміни, схеми, таблиці знаходяться в полі зору дітей. Дієвою є «Стіна слів». Вона необхідна для того, щоб нові слова, значення та правопис яких діти не знають, краще запам'яталися.
У кожному класі обов’язково є міні-бібліотека (куточок читача) із книжками, орієнтованими на вік дітей. Так кожна дитина щодня може самостійно обирати саме ту книгу, яка їй до вподоби. Важливо, щоб книгу можна було прочитати за 10-15 хвилин (для молодшої школи). Розмістити міні-бібліотеку можна не лише у шафі, а й у великих коробках, смарт-боксах. Добре, якщо книги будуть посортовані за темами. Школярі можуть їх спокійно взяти і так само без нагадувань поставити назад. Цікавим видом роботи є інсценізація прочитаних творів.
Матеріали треба зручно розташовувати, щоб учні мали до них легкий доступ. Не треба ховати від дітей муляжі та інші наочні матеріали, адже серед молодших школярів дуже багато кінестетиків, яким треба доволі часу, щоб пізнавати через дотик. А от предмети, які можуть становити небезпеку для дітей, слід тримати окремо.
Багато речей, які стануть частиною освітнього простору, школярі формують разом з учителями. Навчальне середовище має постійно змінюватися й доповнюватися протягом навчального року. Адже середовище в класі, де не видно дитячих робіт – дітям не належить. 
Попри все це вирішальну роль відіграватиме як завжди – вчитель. Успіх від впроваджених змін залежить від готовності вчителя працювати по-новому. Адже головне відбувається в класах – між учнями і вчителем. 
Отже, завдання вчителів полягає у створенні атмосфери турботи й підтримки учнів, яка сприяла б розвитку їхніх можливостей, задовольняла їхні інтелектуальні, емоційні й соціальні потреби. 

Література та джерела 
1. Косенко Д. Новий освітній простір для Нової української школи: місія нездійсненна? [Електронний ресурс] / Данило Косенко – Режим доступу: http://education-ua.org/ua/articles/1115-novij-osvitnij-prostir-dlya-novoji-ukrajinskoji-shkoli-misiya-nezdijsnena
2. Наказ Міністерства освіти і науки України від 13.07.2017 № 1021 «Про організаційні питання запровадження Концепції Нової української школи у загальноосвітніх навчальних закладах І ступеня». 
3. Нікішова К. Новий простір у школах. [Електронний ресурс] / Катерина Нікішова – Режим доступу: http://nus.org.ua/articles/novyj-prostir-u-shkolah-5-prykladiv-yak-vchyteli-sami-vyrishuyut-tse-pytannya
4. Як вдосконалити шкільний дизайн у стилі НУШ. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://osvitoria.media/experience/yak-vdoskonalyty-shkilnyj-dyzajn-u-styli-nush

6 коментарів:

  1. При створенні стандарту Нової Української школи фахівці орієнтувалися на освітні моделі таких країн, як США, Польща, Болгарія та Фінляндія. Це має певні практичні наслідки для сучасних школярів. Можна виокремити певні аспекти, запозичення яких суттєво впливає на процес становлення особистості сучасного учня у новій «школі вмінь».
    У школах США основним є мистецтво спілкування. Саме це вміння опановують в американській початковій школі. Зокрема, на уроках англійської мови. Увагу приділяють усній та письмовій комунікації. Дітей вчать формулювати і відстоювати свою позицію, ефективно спілкуватися, презентувати свою індивідуальність, легко вливатися в колектив, бути цікавим співрозмовником. У Штатах це чи не важливіше за знання.
    У Польщі дитину сприймають як маленького громадянина, члена місцевої громади.
    У початковій болгарській школі велику увагу приділяють розвитку навичок емпатії. Вчать розуміти емоції і те, як вони впливають на вчинки.
    У Фінляндії цінність дитинства – понад усе, а школа має готувати до практичного життя, а не до вишу.

    ВідповістиВидалити
  2. Згодна з Вами Світлано Василівно,що НУШ це новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації дитини в суспільстві;
    · наскрізний процес виховання, спрямований на формування соціально-моральних цінностей;
    · педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками;
    · дитиноцентризм, орієнтація на потреби учня в освітньому процесі;
    · нова структура школи, що сприятиме засвоєнню нового змісту і формуванню життєвих компетентностей;
    · сучасне освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології навчання учнів, освітян і батьків у закладі освіти та поза його межами. К.І.Леонова

    ВідповістиВидалити
  3. Так дійсно як зазначала Світлана Василівна великого значення в Концепції Нової української школи набуває аспект педагогіки партнерства між всіма учасниками освітнього процесу. «Якщо вчитель став другом дитини, якщо ця дружба осяяна благородним захопленням, поривом до чогось світлого, розумного, у серці дитини ніколи не з’явиться зло», – писав Василь Сухомлинський.
    Педагогіка партнерства (співробітництва) ґрунтується на принципах гуманізму й творчого підходу до розвитку особистості. Її метою є створення нового гуманного суспільства, вільного від тоталітаризму і офіціозу. Головним завданням педагогіки партнерства є подолання інертності мислення, перехід на якісно новий рівень побудови взаємовідносин між учасниками освітнього процесу. Це завдання ми звами будемо реалізувати у спільній діяльності учителя й учнів, учителя й батьків, що передбачає взаєморозуміння, єдність інтересів і прагнень з метою особистісного розвитку школярів.

    ВідповістиВидалити
  4. Нова українська школа це величезна робота вчителя

    ВідповістиВидалити
  5. Нова українська школа це не лише нове освітнє середовище а й новий учитель. Якщо можна так сказати. Переглянувши ваш виступ та фотозвіт із впевненістю можу сказати що Олена Олександрівна Макеєва дійсно новий учитель нової української школи. Так тримати. А вам, Світлано Василівно успіхів у новій українській школі у 2019--2020 навчальному році.

    ВідповістиВидалити
  6. Дякую всім за добрі відгуки про роботу колеги та побажання.

    ВідповістиВидалити