неділя, 20 січня 2019 р.

СТВОРЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ

Алла Шахназарова, 
заступник директора з навчальної роботи 
комунального закладу «Компаніївське 
навчально-виховне об’єднання» 
Компаніївської селищної ради 
Кіровоградсткої області 

Анотація. У статті розглянуто створення інформаційно-освітнього простору закладу освіти на прикладі КЗ «Компаніївське НВО». 

Ключові слова: інформаційне забезпечення, інформаційне середовище, ІКТ-компетентність, освітній процес. 

Хто володіє інформацією, той володіє світом. 
Уїнстон Черчілль. 
Світ, що нас оточує, є надзвичайно динамічним, складним, енергетично насиченим, то ж і вимагає від кожного мобільності, потужності, миттєвої реакції на все нове. Освіта ж, у першу чергу, має бути на крок попереду від інших галузей. Відповідно й успішність діяльності кожного закладу освіти залежить від його можливості оптимально швидко пристосовуватись до реалій сучасного життя з метою пошуку резервів оновлення й ідей розвитку в умовах реформ та жорсткої конкуренції. З огляду на це, сучасний освітній заклад з кожним днем вимагає все більш активного використання інформаційних і комунікаційних технологій в різних сферах своєї діяльності. 
Державою зроблено певні кроки для формування на правовій основі інформаційного суспільства, зокрема: прийнято низку нормативно-правових актів, які, зокрема, регулюють суспільні відносини щодо створення інформаційних електронних ресурсів, захисту прав інтелектуальної власності на ці ресурси, впровадження електронного документообігу, захисту інформації. 
Постійне зростання інформаційних потоків, складність у прийнятті оптимальних управлінських рішень в сучасній ситуації під час стандартизації електронної обробки даних, забезпечення оперативний аналізу стану освітнього процесу в закладі вимагає створення такого інформаційного простору, який би максимально швидко реагував на виклики та запити суспільства, забезпечував впровадження інформаційних технологій в освіту на всіх її рівнях, сприяв успішному переведенню фінансової, управлінської, освітньої діяльності закладу, та у якому на інформаційному рівні задіяні, зв’язані та взаємодіють між собою всі учасники освітнього процесу (адміністрація закладу, вчителі, учні, батьки). 
Зрозуміло, що для створення такого інформаційного освітнього середовища навчального закладу суттєве значення має, в першу чергу, ІКТ-компетентність педагогічного колективу, а також технологічні, інформаційні та організаційні можливості закладу. Чому людський фактор першочерговий? Бо при максимальному технічному забезпеченні відсутність знань, умінь та бажання педагогів працювати сучасно та ефективно дає нульовий результат у навчальному процесі. 
Сучасність диктує одне непорушне правило: зміни повсюдні, постійні і динамічні. Тому і ми повинні змінюватися в потрібному темпі щодня. Але будь-які зміни неможливі без нових знань. Чималого значення у нашому закладі надається саме ІКТ-грамотності педагогів, які постійно мають змогу знайомитися з новими можливостями інтернет-мережі на шкільних, районних міських методичних заходах та, основне, шляхом самоосвіти. Принципи академічного стаціонарного навчання відходять у минуле і поступово займають нішу стереотипів. А дистанційні та онлайн курси, вебінари і тренінги дозволяють підвищувати кваліфікацію й майстерність учителя. Тому, лише протягом 2018 року 80% педагогічного колективу закладу взяли участь у тих чи інших дистанційних методичних заходах, зокрема тих, які організовуються обласним інститутом післядипломної освіти, районним методичним кабінетом. Як результат: упровадження ІКТ стовідсоткове адміністративною командою, 100% учителів пройшли курси навчання комп’ютерних технологій за програмами «Партнерство в навчанні» та «Intel® Навчання для майбутнього»; учителі регулярно використовують комп’ю тер у професійній діяльності, у тому числі й для підтримки освітнього процесу. 
Технологічні можливості для створення належного інформаційного середовища нашого закладу в цілому задовільні: є два комп’ютерних класи, є три інтерактивні дошки, окремі комп’ютери в директора, заступників директора, бухгалтерії, психологічній службі, у кожному навчальному кабінеті, 5 комп’ютерів у бібліотеці, усі комп’ютери забезпечені спеціальним програмним забезпеченням, переважну більшість з них підключено до мережі Інтернет. 
Велика частка у організаційному та інформаційному забезпеченні належної діяльності адміністрації щодо контролю за освітнім процесом належить функціонуванню комп'ютерної програми «КУРС: Школа», яка призначена для ведення єдиної бази даних ЗНЗ, керування шкільними процесами, розрахунку навантажень вчителів, складання розкладу занять, обліку дітей шкільного віку, автоматичного (натисканням однієї кнопки) складання обов'язкових звітів ЗНЗ-1, 77-РВК та 83-РВК, ведення електронних шкільних журналів. Програма «КУРС: Школа» здатна враховувати відомості про інфраструктуру школи (корпуси, поверхи, кабінети, класні кiмнати і т.iн.), адміністрацію, викладацький склад, учнів, їх батьків або опікунів, дисципліни, що читаються (предмети); навчальний план школи, навчальні програми з окремих предметів, відомості про класи, їх кількість, розподіл по змінам; встановлювати розпорядок роботи школи на кожен день, а також протягом тижня, місяця, року. За допомогою програми можна скласти розклад занять - найважливіший документ планування навчального процесу і основний організаційний документ школи, який визначає роботу вчителів та учнiв, адміністрації та всього закладу в цілому. На жаль, з об’єктивних причин (відсутність загальної локальної мережі) не здійснюється ведення електронних журналів. Хоча ми розуміємо, що кожен з учасників освітнього процесу має свою необхідність у веденні електронних журналів: адміністрація отримує можливість постійно контролювати освітній процес, миттєво реагувати на злободенні потреби, батьки можуть кожного дня бачити рівень успішності та зайнятість своєї дитини, у разі погіршення ситуації вчасно втрутитися, допомогти подолати певні негаразди, стимулювати покращення рівня знань. Для учнів відкритий простір теж є гарним стимулом у навчанні, адже належний контроль з боку батьків не дозволяє бути пасивним у навчанні. 
Також, адміністрацією закладу можливості ІКТ-технологій використовуються час підготовки й проведення педагогічних рад, нарад, семінарів, засідань методичних об’єднань учителів, адже практично неможливо уявити проведення аналізу освітнього процесу без діаграм і графіків, звідних таблиць, і без застосування сучасних інформаційних технологій. І як результат цього: формується реальна картина стану справ з усіх напрямків діяльності закладу, є можливість порівняння з попередніми періодами тощо. 
Слід зазначити, що основним видом діяльності в закладі освіти є навчання, то, відповідно, побудова єдиного інформаційного простору навчальної діяльності є основним компонентом загального інформаційного простору закладу освіти. Комунікаційно-комп'ютерні технології сучасного інтернет ресурсу максимально розширює можливості використання комп’ютера у освітньому процесі: створення новітніх навчальних середовищ, віртуальних класів тощо. Чимале значення відіграють також форми навчання, які спрямовані на формування теоретичних знань (відео-лекції, інтернет-семінари, віртуальні досліди, лабораторні роботи, віртуальні екскурсії) та практичних знань (практикуми, ділові ігри, проекти) школярів. 
Суспільство сьогодення характеризується не тільки як інформаційне, а більше як мережне, де важливу роль відіграє спілкування різних зацікавлених кіл через інформаційні мережі за інтересами та потребами. Обмін інформацією здійснюється на основі продуктів Google. Це і робота на «Google Диску» та в поштовій скриньці, і створення власних сайтів та блогів. З цією метою створено і функціонують: сайт закладу (http://kompaniivka1.edukit.kr.ua), блог методичного кабінету (https://metodnwo.blogspot.com), блог виховної роботи, блоги шкільних методичних об’єднань (http://metodvp.blogspot.com, ), блоги педагогічних працівників, інформаційні google-сайти, зокрема, щодо впровадження педагогічних ідей В.О.Сухомлинського (https://sites.google.com/view/mopkkz) чи для 11-класників щодо особливостей ЗНО у 2019 році (https://sites.google.com/s/1idB5WrvrDuiPG4D2r2qUhYVMoqJzY37Y/p/10wnrv96nS4AgTUoMmk5D4WpzxZBMG2Gk/edit). 
Не відмовляються вчителі школи обмінюватись інформацією з учнями за допомогою соціальних мереж, таких, як «Fасеbook», Instagram. З метою популяризації діяльності закладу у соціальній мережі Facebook активно діє сторінка «Компаніївське НВО» (https://www.facebook.com/profile.php?id=100024685367598
Отже, об’єктивною реальністю є те, що ми живемо в інформатизованому світі, а сучасне інформаційне середовище хоч і створювалося зовсім не для освітнього простору, таа привело до явної революції в освіті. І ми є не лише свідками, а й активними учасниками того, як система освіти вбудовується у світову інформаційну мережу. 

СПИСОК ОПРАЦЬОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Ворон О. Інформаційне середовище навчального закладу: проблеми, реалії, перспективи // Електронний ресурс. Режим доступу: http://www.stattionline.org.ua/pedagog/106/19500-informacijne-seredovishhe-navchalnogo-zakladu-problemi-reali%D1%97-perspektivi.html
2. Засоби інформаційно-комунікаційних технологій єдиного інформаційного простору системи освіти України: монографія / [В.В.Лапінський, А.Ю.Пилипчук, М.П.Шишкіна та ін.]; за наук. ред. проф. В.Ю.Бикова. – К.: Педагогічна думка, 2010. – 160 с.
3. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки // Електронний ресурс. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013
4. Про Національну доктрину розвитку освіти // Електронний ресурс. Режим доступу: https://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002
5. Формування інформаційного освітнього середовища: методичні вказівки // Електронний ресурс. Режим доступу: http://osnova.com.ua/news/907-%D0%A4%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D1%96%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B0%3A_%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96_%D0%B2%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D1%96
6. Шахіна І. Визначення і напрями створення інформаційного освітнього середовища // Електронний ресурс. Режим доступу: http://www.kpi.kharkov.ua/archive/%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0/elits/2013/36-37/%D0%92%D0%98%D0%97%D0%9D%D0%90%D0%A7%D0%95%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%86%20%D0%9D%D0%90%D0%9F%D0%A0%D0%AF%D0%9C%D0%98%20%D0%A1%D0%A2%D0%92%D0%9E%D0%A0%D0%95%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%86%D0%9D%D0%A4%D0%9E%D0%A0%D0%9C%D0%90%D0%A6%D0%86%D0%99%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%9E%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%9D%D0%AC%D0%9E%D0%93%D0%9E%20%D0%A1%D0%95%D0%A0%D0%95%D0%94%D0%9E%D0%92%D0%98%D0%A9%D0%90.pdf

4 коментарі:

  1. Зміни - необхідне явище у житті кожного суспільства. Суспільство, яке не еволюціонує, деградує. З розвитком інформаційних ресурсурсів виникає необхідність і в дуже активному постійному розвитку та вдосконаленні освіти. Розвиток та відповідність вимогам ері інформаційних технологій - основна вимога не лише в галузі освіти, але це вимога особлива. Адже ми навчаємо учнів для майбутнього, а не для минулого.
    Звичайно, це не означає, що потрібно доходити до абсурду, відкидаючи традиційні методи та технології, і повністю заглиблюючись у новинки КТ, але, використовуючи їх розумно, працівники галузі освіти можуть отримати значну від їхнього використання: групи у соц.мережах для спілкування та поширення інформації, програмне забезпечення для обробки та узагальнення даних, електронні бази даних замість купи документів та багато іншого.

    ВідповістиВидалити
  2. Дійсно сучасний освітній процес диктує повсюдні зміни.Тому і педагоги повинні йти в темпі сучасності.Оволодівати і використовувати сучасні інформаційні технології. Дякую.К.І.Леонова

    ВідповістиВидалити
  3. Згодна з тим, що зміни необхідні. Усі переваги роботи з використанням інтернет-контенту очевидні. Але, плануючи та готуючись до уроку з використанням мережі інтернет, потрібно завжди оцінювати, наскільки це виправдано і чи немає інших, більш ефективних засобів досягнення мети. Дякую за змістовні доповіді. Л.Шавловська.

    ВідповістиВидалити