неділя, 20 січня 2019 р.

ООСВІТНЬО-ІНФОРМАЦІЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СУЧАСНОМУ ЗАКЛАДІ ОСВІТИ


    Катерина Леонова, заступник директора
з навчальної роботи Полтавської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради
Кіровоградської області

Сучасний світ настільки динамічний, складний, енергетично насичений, що від нас, освітян, вимагає мобільності, потужності, миттєвої реакції на все нове. Освіта має бути на крок попереду від інших галузей. Держава визнає, що пріоритетним напрямом розвитку освіти в Україні є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують удосконалення навчально-виховного процесу, підвищення доступності якісної, конкурентоспроможної освіти відповідно до вимог інноваційного сталого розвитку суспільства, підготовку людини до життєдіяльності в інформаційному просторі . 
Інформаційно-комунікаційні технології створюють передумову для успішного здійснення управлінської, навчально-виховної, фінансової діяльності школи. Ефективне використання даних технологій надає можливість кожному навчальному закладу швидко реагувати на ті зміни, що відбуваються в освітньому просторі. Вже не достатньо мати певну кількість комп’ютерів, треба бути частиною єдиного освітньо-інформаційного простору. 
В умовах глобалізації освіти, її інтеграції у Європейський та світовий освітній простір здійснюються важливі зміни у методичних системах навчання за дисциплінами загальної освіти: глобалізуються цілі навчання, уніфікуються зміст і методи, з’являються нові форми навчання, що зорієнтовані на використання інформаційно-комунікаційних технологій. 
Суттєві зміни відбулися із засобами навчання, відбувся перехід від поняття «засобів навчання» до освітнього середовища, потім до освітнього простору і, нарешті, до єдиного інформаційного освітнього простору, що реалізується в процесі розвитку інформаційно-комунікаційних технологій . 
Основним видом діяльності в системі освіти є навчання. Відповідно, єдиний інформаційний простір навчальної діяльності є основним компонентом єдиного інформаційного простору системи освіти. Отже, суттєве значення має формування єдиного інформаційного простору навчальної діяльності, бо як зазначено в Національній доктрині розвитку освіти пріоритетними напрямами державної політики щодо розвитку освіти є постійне підвищення якості освіти, оновлення її змісту та форм організації навчально-виховного процесу; розвиток системи безперервної освіти та навчання протягом життя. 
Наявність інформаційного простору загальноосвітнього навчального закладу забезпечує впровадження інформаційних технологій в освіту на всіх її рівнях, сприяє успішному переведенню фінансової, управлінської, навчально-виховної діяльності школи на комп’ютерні програми для стандартизації всієї інформації. 
Інформаційне середовище школи складається з фізичної, психологічної та інтелектуальної сфер. Базою фізичної складової інформаційного середовища є кабінет інформатики, робочі місця адміністрації, вчителів. До інформаційного середовища входять також шкільний інтернет, локальна мережа та технічні засоби мультимедіа (інтерактивна дошка, проектори, фотоапарати тощо). Психологічна та інтелектуальна складова найважливіша ланка діяльності. Від волі та бажання самих учасників освітнього процесу залежить ефективність впровадження, використання інформаційних та комунікаційних технологій. 
Єдиний інформаційний простір об’єднує всі сфери діяльності школи, піднімає її на сучасний рівень суспільних відносин. Школа – складний механізм, у якому взаємодіють усі суб’єкти й адміністрація закладу – вчителі, учні, батьки. Адміністрація школи отримує можливість постійно контролювати навчально-виховний процес, миттєво реагувати на злободенні потреби. Для учнів відкритий простір теж є гарним стимулом у навчанні. Належний контроль з боку батьків не дозволяє розслабитися, «запустити» той чи інший предмет. 
На виконання Програми розвитку інформаційних, телекомунікаційних та інноваційних технологій в закладі освіти Полтавської ЗШ І-ІІІ ст. на 2018-2019 роки, адміністрацією закладу проведено значну роботу з впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховний процес та управлінську діяльність Досвід роботи нашого закладу показує дійсну можливість реалізації основних завдань створення єдиного освітньо-інформаційного середовища. Адміністрація нашого закладу, та педагоги володіють комп’ютером і мають його в особистому користуванні. З 2009 року освітній заклад має доступ до мережі Internet, свій сайт і електронну поштову скриньку. Розміщення важливої інформації на сайті дозволяє своєчасно довести її до відома батьків вихованців та громадськості.Це вивело взаємодію педагогів і батьків на більш високий якісний рівень спілкування та презентування роботи,що проводиться в школі. Використання інформаційно-комунікаційних засобів дозволяє розширити можливості педагогів. З кожним днем все більше педагогів починає займатися власними розробками інформаційних ресурсів та інших засобів ІКТ .На сьогоднішній день комп’ютерні програми, ігри, завдання у своїй роботі застосовують всі педагогічні працівники. Всі матеріали ретельно підбираються з урахуванням віку дітей та навчальних напрямків роботи з ними. Велику роль у їх підборі відіграває те, чи мають ці матеріали позитивний моральний напрямок, чи не присутні в них агресивність, жорстокість, насилля. В багатьох іграх та програмах присутні елементи новизни, сюрпризності, незвичності, в них використовуються засоби заохочення, що так полюбляють діти. Застосування комп’ютерів, мультимедіа та інформаційних технологій у якості дидактичних засобів використовується нами для підвищення мотивації та індивідуалізації навчання, розвитку творчих здібностей дітей та для створення благополучного емоційного фону. Можемо зауважити, що використання мультимедіа у навчанні не тільки збільшує швидкість передачі інформації дітям та підвищує рівень її засвоєння, а й сприяє розвитку таких процесів як увага, пам’ять, мислення, уява, мовлення, розвиває почуття кольору, композиції, бере участь у інтелектуальному, емоційному та моральному розвитку школярів. Новизна комп’ютера та інтерактивного обладнання відображаються в розширенні та збагаченні змісту знань, вмінь та навичок дитини, в інтенсифікації створення структурних комплексів інтелектуального та мотиваційно-емоційного характеру, у зміні динаміки процесу психічного розвитку. Між заняттями комп’ютерні ігри та мультимедійні презентації допомагають закріпити знання дітей; педагоги використовують їх для індивідуальної роботи з дітьми, які випереджають однокласників у розвитку або відстають від них. Мультимедійні презентації копіюються і видаються батькам для домашнього перегляду. Батьки отримали можливість займатися з дитиною вдома, при цьому зберігається єдність подачі матеріалу батьками та педагогами з певної теми. Досвідом своєї роботи з використання ІКТ для підвищення ефективності освітньо-виховного процесу та формування творчої особистості охоче ділимось з колегами з інших закладів району. Так, вчитель Наконечна Т.В. – керівник РМО вчителів початкових класві. Олексик Т.І. – член творчої групи вчителів математики, Бондаренко Д.В. також є членом творчої групи вчителів фізики при КЗ "КОППІ імені Василя Сухомлинського". Педагоги школи приймають активну участь у творчих семінарах та динамічних групах. тому мають можливість оволодіти основними методичними підходами до роботи з дітьми різного віку з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Отже, створення єдиного освітньо-інформаційного простору нашого закладу, системи, в якій задіяні і на інформаційному рівні пов’язані всі учасники освітнього процесу : адміністрація, педагогиі, діти та їхні батьки, сприяє підвищенню ефективності освітнього процесу та формуванню соціально активної, відповідальної, творчо мислячої особистості школяра.


1 коментар:

  1. Основним видом діяльності в системі освіти є навчання. Відповідно, єдиний інформаційний простір навчальної діяльності є основним компонентом єдиного інформаційного простору системи освіти. Отже, суттєве значення має формування єдиного інформаційного простору навчальної діяльності, бо як зазначено в Національній доктрині розвитку освіти пріоритетними напрямами державної політики щодо розвитку освіти є постійне підвищення якості освіти, оновлення її змісту та форм організації навчально-виховного процесу; розвиток системи безперервної освіти та навчання протягом життя.
    Наявність інформаційного простору загальноосвітнього навчального закладу забезпечує впровадження інформаційних технологій в освіту на всіх її рівнях, сприяє успішному переведенню фінансової, управлінської, навчально-виховної діяльності школи на комп’ютерні програми для стандартизації всієї інформації. К.І.Леонова

    ВідповістиВидалити