неділя, 20 січня 2019 р.

ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В УПРАВЛІННІ ЗАКЛАДОМ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Тетяна Томіленко, заступник директора 
з навчальної роботи Лозуватської 
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів 
Компаніївської районної ради 
Кіровоградської області

Анотація: стаття розкриває практичне застосування інформаційних технологій у системі управління закладом освіти. 

Інформаційні технології у наш час стали невід’ємною складовою освітнього процесу в закладі освіти. Вільне володіння цими технологіями є складовою базової освіти. Впровадження в освіту інформаційних технологій сприяє підвищенню її якості, а також удосконаленню організації роботи закладу та управління ним. 
Інформаційні технології розвиваються дуже динамічно, так само динамічно має розвиватися і методика їх використання в освітньому процесі. До сучасних інформаційних технологій навчання відносяться інтернет-технології, мультимедійні програмні засоби, офісне та спеціалізоване програмне забезпечення, електронні посібники та підручники, системи дистанційного навчання (системи комп’ютерного супроводу навчання). 
Заклад освіти є складною системою і складається з окремих ланок, тісно пов'язаних і взаємодіючих між собою: 
· освітня діяльність, 
· управлінська, 
· господарська, 
· кадрова, 
· науково-методична. 
За допомогою інформаційних технологій сьогодні в закладі: 
- ведеться і оформляється внутрішкільна документація (отримання інформації та збереження нормативної документації, яка надходить з МОН, головного управління, КУ «Центр гуманітарної політики»; створення й зберігання основних нормативних документів, наказів по школі, протоколів педагогічних рад та засідань атестаційної комісії; готується звітна документація; створюється план роботи на поточний рік та перспективне прогнозування); 
- створюються, поповнюються і використовуються відомості про будь-якого працівника школи: його особисті дані, творчі надбання, методичні розробки, проблеми методичного росту, відомості про атестацію та курсову перепідготовку, участь у семінарах, роботі ШМО; 
- проводиться моніторинг діяльності вчителів, учнів; 
- пошук і збір інформації за допомогою Інтернет (від нормативно- правової до придбання підручників); 
- використання електронної пошти для зв'язку, наприклад, з органами КУ «Центр гуманітарної політики» (lozovschoola11@i.ua); 
- заповнення зведених таблиць з питань загальної середньої освіти (ЗНЗ-1, РВК-83) для ІТС ДІСО (http://diso.gov.ua/); 
- проводиться відбір підручників на платформі репозитарію навчального контенту (http://ua.lokando.com/). 
Заклад має доступ до бездротової локальної сітки Wi-Fi. Із 16 педагогів закладу, мають вдома комп'ютер – 15. Учителі використовують можливості Інтернет для підготовки до уроку, на уроках, підвищення кваліфікації (проходять дистанційні курси та тренінги), приймають участь в он-лайн конференціях та вебінарах. 7 педагогів мають власні сайти та блоги на google - платформі, створена сторінка закладу в соціальній мережі Фейсбук. 
Вивчення та використання в професійній діяльності сучасних педагогічних технологій, методик, прийомів і способів успішного навчання й виховання через систему семінарів, самоосвіту вчителів. Якість виконання однієї функції відбивається на успішності реалізації інших. 
Відповідно до цього : 
1. Постійно проводяться уроки із застосуванням мультимедійних технологій. 
2. Розробка уроків виконується за допомогою ПК. Вчителі в своїй роботі користуються сервісами Google: пошук Google: http://www.google.com.ua/, Веб-середовище для ведення блогів: http://www.blogger.com, карти Google: http://maps.google.com/, перекладач Google: http://translate.google.com/, пошта gmail.com http://mail.google.com/, сайти Google: http://sites.google.com/; Інтернет-проектом Вікіпедія http://Wikipedia.org; відеоролики з https://www.youtube.com/
При використанні ІКТ вчителі школи самостійно, використовуючи Microsoft Power Point, створюють нові мультимедійні лекції, доповнюючи їх анімаційними ефектами, звуковим супроводом, що значно підвищує ефективність навчання. Це дозволяє використовувати також анімацію, слайди, фрагменти відеофільмів під час вивчення природних об‘єктів і явищ, що формує у школярів образні уявлення, а на їх основі – наукові поняття. 
Мультимедійні засоби, як джерело нових знань, вчителі використовують перед вивченням навчального матеріалу як вступ до теми або під час вивчення теми в поєднанні з розповіддю чи бесідою. 
Перевагою застосування ІКТ на уроках є те, що завдяки фактичній достовірності та сконцентрованості викладу матеріалу учні дістають значний обсяг навчальної інформації за порівняно короткий час. Це звільняє вчителя від тривалих, часом достатньо непереконливих пояснень, що призводить до формального засвоєння навчального матеріалу. 
Найбільше проведено уроків з використання ІКТ вчителями Галат А.В., Стадник Н.А., Стадником М.В., Стиблик Л.В., Шаєц В.В. тощо; по предметах: географія, хімія, біологія, музичне мистецтво, образотворче мистецтво, мистецтво, Захист Вітчизни. 
Які ж переваги використання ІКТ при організації та плануванні діяльності навчального закладу? 
Переваги : 
· підвищення ефективності навчального процесу; 
· можливість управління з використанням результатів попередньої діяльності; 
· прийняття більш ефективних управлінських рішень; 
· підвищення об’єктивності в оцінці діяльності вчителів та учнів; 
· більш ефективне управління пізнавальною діяльністю учнів; 
· можливість прийняття більш виважених рішень, які стосуються підвищення результативності навчання; 
· оперативний доступ до організаційної інформації стосовно діяльності освітнього закладу; 
· економія як матеріальних, так і людських ресурсів; 
· вільний час на вирішення важливих питань; 
· скорочення обсягу рутинної роботи. 
Використання інформаційних технологій в управлінні закладом є важливою складовою розвитку єдиного інформаційного освітнього простору закладу освіти. Без чіткої організації роботи адміністрації закладу неможливо організувати управління всією системою в цілому. Забезпечення функціонування та управління простором вимагає створення системи, яка дозволяє: 
· узагальнити інформаційні потоки; 
· класифікувати всю інформацію; 
· забезпечити доступ до центральних баз даних; 
· забезпечити обмін інформацією. 
При вирішенні задач управління, використовується табличний редактор Microsoft Excel, призначений для створення електронних таблиць і найбільшою перевагою є можливість досліджувати, аналізувати дані і виконувати обчислення. В школі можливості редактора електронних таблиць MS Excel використовуються для проведення моніторингу навчальних досягнень учнів, їх відтворення у вигляді діаграм. 
Неможливо не відзначити, що інформатизація управлінської діяльності підвищує вимоги до професійної підготовки управлінців, особливо до рівня їх інформаційної компетентності. Тому, під час підвищення кваліфікації приділяється увага не тільки комп’ютерній грамотності, а й інформаційній компетентності. Не тільки дають знання комп’ютерних програм, але вчать працювати з інформацією в електронному вигляді, знання та вміння використовувати найефективніші методи пошуку та зберігання інформації, уміння працювати із зовнішнім інформаційним середовищем, уміння оптимально використовувати архіви інформації та ін. Адже, тільки у разі забезпечення всіх цих складових процес інформатизації освіти буде ефективним. 
Використання інформаційних технологій дозволить як адміністрації школи, так і педагогічним працівникам, уникнути морального зносу колективу, вдихнути нове життя в традиційну методику уроку. 

Джерела та література:
1. ДЕРЖАВНА ЦІЛЬОВА ПРОГРАМА впровадження у навчально - виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно -комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року [Електронний ресурс] Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/494-2011-%D0%BF
2. Калініна Л. М. Інформаційне управління загальноосвітнім навчальним закладом: системи, процеси, технології: моногр. / Л. М. Калініна. – Київ: Інформатодор, 2008. – 472 с. 
3. Калініна Л. М. Система інформаційного забезпечення управління загальноосвітнім навчальним закладом: моногр. / Л. М. Калініна . – Київ – Херсон: Айлант, 2005.– 275с. 
4. Шиман О.І. Використання сучасних інформаційних технологій. Навчальний посібник. [2-ге вид., допов. і переробл.]. – Запоріжжя, «Просфіта», 2012. - 238 с. 
5. Маркова Є.С. Інформаційні технології навчання. Навчально – методичний посібник. – Запоріжжя, «Просвіта», 2012. – 121 с. 
6. Хриков Є.М. Управління навчальним закладом : навч. посіб. / Є.М. Хриков. - К. : Знання, 2006. - 365 с. 
7. Гуменюк В. В. Інформаційне забезпечення управління загальноосвітнім навчальним закладом: Автореферат дис. ... канд. пед. наук: 31.05.01. / ЦІППО. — К., 2001. — 20 с. 
Яшина Т. С. О понятии и структуре единого информационного образовательного пространства (ЕИОП) / Т. С. Яшина, А. В. Могилев // Информатизация образования – 2005: Материалы Международной научно-практической конференции. — Елец: Елецкий государственный университет им. И. А. Бунина, 2005. — С. 330–338.

1 коментар:

  1. Прикладом успішної реалізації ІКТ стала поява Інтернету – глобальної комп'ютерної мережі з її практично необмеженими можливостями збирання та збереження інформації, передавання її індивідуально кожному користувачеві. Інтернет швидко знайшов застосування в науці, освіті, зв'язку, засобах масової інформації, включаючи телебачення, в рекламі, торгівлі, а також в інших галузей людської діяльності. Перші кроки із впровадження Інтернету в систему освіти показали його величезні можливості для її розвитку. Разом з тим, вони виявили труднощі, котрі необхідно подолати для повсякденного застосування мережі в навчальних закладах. Проте необхідно враховувати, що це потребує значних затрат на організацію навчання порівняно з традиційними технологіями, що пов'язане з необхідністю використання значної кількості технічних (комп'ютери, модеми тощо), програмних (підтримка технологій навчання) засобів, а також з підготовкою додаткової організаційно-методичної допомоги (спеціальні інструкції для тих, хто навчається, та для викладачів), нових підручників і навчальних посібників. Нині відбувається накопичення досвіду, пошук шляхів підвищення якості навчання і нових форм використання ІКТ у різних навчальних процесах. Певні труднощі використання ІКТ в освіті виникають у зв’язку з відсутністю не тільки методичної бази їх використання, а й методології розробки ІКТ для освіти, що примушує педагога на практиці орієнтуватися лише на власний досвід і вміння емпірично шукати шляхи ефективного застосування інформаційних технологій.
    Будемо надіятись, що в недалекому майбутньому ми зможемо творчо застосовувати глобальну мережу не тільки на уроках , а й в управлінській діяльності школи.




    ВідповістиВидалити